Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.

Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.

Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.

  • Działając zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928), w Energy Solution sp. z o.o. wprowadzona została Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Energy Solution sp. z o.o.
  • Celem wprowadzenia wewnętrznej Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Energy Solution sp. z o.o., jest dostosowanie działań Energy Solution sp. z o.o. do przepisów Ustawy o ochronie sygnalistów, nakładającej obowiązek umożliwienia Sygnalistom dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochrony ich przed działaniami odwetowymi.
  • W Energy Solution sp. z o.o. wyklucza się zgłoszenia anonimowe.
  • Niniejszą Procedurę stosuje się do wszystkich osób fizycznych, które zgłaszają informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym w szczególności do:
    1. pracownika;
    2. pracownika tymczasowego;
    3. osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
    4. przedsiębiorcy;
    5. osób wchodzących w skład organów, w tym członków Zarządu Spółki, Prokurentów, Wspólników;
    6. osób świadczących pracę pod nadzorem i kierownictwem, w szczególności wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
    7. stażystów, wolontariuszy, praktykantów;
    8. byłych pracowników i współpracowników;
    9. osób ubiegających się o zatrudnienie lub świadczenie usług.
  • Zasady wynikające z niniejszej Procedury stosuje się również do:
    1. osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia;
    2. osób powiązanych z Sygnalistą;
    3. osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych pomagających Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.
  • Zapewnia się całkowitą anonimowość Sygnalistów zgłaszających Naruszenie bądź uzasadnione podejrzenie jego wystąpienia.
  • Informacje dotyczące lub pochodzące od Sygnalistów mają charakter niejawny i objęte są całkowitą poufnością. Spółka zobowiązana jest do ochrony tożsamości Sygnalisty oraz wszelkich szczegółów dotyczących Naruszeń.
  • Wyjątek od wskazanej powyżej zasady zachowania poufności stanowi sytuacja, w której:
    1. bezwzględnie obowiązujące przepisy powszechnie obowiązującego prawa wymagają od Spółki ujawnienia informacji dotyczących Naruszenia właściwym organom;
    2. nastąpi powierzenie przyjmowania i/lub analizy zgłoszonych Naruszeń wykwalifikowanemu podmiotowi zewnętrznemu przez Spółkę, na podstawie zawartej umowy powierzenia danych osobowych pomiędzy Spółką a takim podmiotem zewnętrznym.
  • Każda osoba, która jest świadkiem lub ma podejrzenie wystąpienia Naruszenia, powinna niezwłocznie zgłosić ten fakt.
  • Każdemu Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją oraz wszelkimi innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania, stanowiącymi lub mogącymi stanowić rezultat dokonanego zgłoszenia Naruszenia, szczegółowo wymienionych poniżej.
  • Zabronione działania odwetowe obejmują m.in.:
    1. odmowę nawiązania stosunku pracy;
    2. wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    3. nie zawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    4. obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
    5. wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
    6. pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
    7. przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
    8. zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    9. przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika;
    10. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    11. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
    12. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    13. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
    14. mobbingu;
    15. dyskryminacji;
    16. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
    17. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    18. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
    19. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    20. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
    21. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego.
  • Do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych w Spółce oraz podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie Sygnaliście informacji zwrotnej upoważniony zostaje Pełnomocnik ds. naruszeń.
  • Zgłoszenia mogą być dokonywane za pośrednictwem wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości.
  • Zgłoszenie może zostać złożone na piśmie (w tym w formie elektronicznej) lub ustnie, z wykorzystaniem jednego z poniższych kanałów zgłoszeń funkcjonujących w Spółce:
    1. na skrzynkę poczty elektronicznej, pod adresem: sygnalista@energysolution.pl;
    2. pocztą, w zamkniętej kopercie na adres Spółki: 03-736 Warszawa, Plac Konesera 8, z dodatkową adnotacją na kopercie „Do rąk własnych Pełnomocnika ds. naruszeń”;
    3. na spotkaniu bezpośrednim z Pełnomocnikiem ds. naruszeń, zorganizowanym nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania takiego wniosku przez Pełnomocnika ds. naruszeń.
  • Zgłoszenia naruszeń prawa dokonywany są w Spółce w sposób jawny.
  • Zgłoszenie powinno zawierać, w szczególności:
    1. dane osobowe Sygnalisty, tj. imię i nazwisko;
    2. w razie potrzeby, dane osoby pomagającej dokonać zgłoszenia;
    3. dane kontaktowe Sygnalisty, tj. adres e-mail, numer kontaktowy;
    4. datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia;
    5. dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię i nazwisko;
    6. opis naruszenia prawa oraz jego datę.
  • Zgłoszenie może zostać dodatkowo udokumentowane przez Sygnalistę zebranymi dowodami oraz wykazem potencjalnych świadków, zawierającym dane pozwalające na ich zidentyfikowanie.
  • Pełnomocnik ds. naruszeń odpowiada za weryfikację zgłoszeń i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazanie Sygnaliście informacji zwrotnej.

KLAUZULA INFORMACYJNA DLA SYGNALISTY

Zgodnie z art. 13 i 14 Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informujemy, że:

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie poprzez złożenie stosownej dyspozycji w siedzibie lub przez listonosza/kuriera lub elektronicznie. Adres Administratora Danych Osobowych: Energy Solution Sp. z o. o. z siedzibą w: 03-736 Warszawa, Pl. Konesera 8, email: iod@energysolution.pl Przysługuje Pani/Panu także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.

Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do przekazania zgłoszenia. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe przedstawienie Pani/ Panu informacji o dalszym procedowaniu zgłoszenia. Dane osobowe będą przechowywane przez okres rozpoznania zgłoszenia, do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego oraz w celu archiwalnym.

Dane udostępnione przez Panią/Pana będą podlegały udostępnieniu wyłącznie podmiotom upoważnionym do ich uzyskania na podstawie przepisów prawa.

Administrator danych nie przekazuje danych osobowych do państwa trzeciego i organizacji międzynarodowych. Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowaniu i profilowaniu.

Plan Pracy MWE
Plan Pracy MWE – od 14 kwietnia…

Od 14 kwietnia 2025 r. zaczynają obowiązywać nowe zasady monitorowania Planów Pracy dla właścicieli MWE.

Ożywienie OZE obniżyło ceny energii

Mapa średnich cen dostaw energii w marcu 2025 r.

Optymalizacja kosztów energii elektrycznej zaczyna się od…

Dane pomiarowe z inteligentnego licznika są bezpłatne.

Ruszył nabór do programu IZP! Nieprzerwanie trwa…

Polskie Sieci Elektroenergetyczne ogłosiły nowy nabór do programu IZP.

Spadek produkcji OZE wywindował ceny energii

Mapa średnich cen dostaw energii w lutym 2025 r.

Nowe stawki opłaty jakościowej – upewnij się,…
Pomoc de minimis. Aktualny termin składania oświadczeń…
Energy Solution dołącza do Polskiego Klastra Budowlanego
Mapa średnich cen dostaw energii w grudniu…
Mapa średnich cen dostaw energii w listopadzie…

Mapa średnich cen dostaw energii w listopadzie 2024 r.